Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

Hogyan segíthetek kialakítani a kisbabámnak a helyes étkezési szokásokat?

 

A hozzátáplálástól kezdd el a helyes étkezési szokások kialakítását! Ha az alapelvek időben rögzülnek, rengeteget tettél a 18 hónapos baba fejlődéséért.

2016/08/30 14:51

Valószínűleg te is sokszor hallod, hogy naponta ötször kellene zöldséget-gyümölcsöt ennünk, cukrot lehetőleg nem fogyasztani, minél több vizet inni… vajon ugyanez vonatkozik a babára is?

A baba étkezési szokásai

„Edd meg a levest, attól leszel nagy és erős!”

 „Edd meg az összes zöldséget, ha egészséges akarsz maradni!”

 „Ha nem eszed meg a sárgarépát, hogy fogsz megtanulni fütyülni?

Ki ne hallotta volna gyerekkorában ezerszer ezeket a mondatokat? Te magad fogsz a legjobban meglepődni, amikor azt veszed észre, hogy pontosan ugyanezeket mondod a babádnak. Lássuk be: sokszor nem könnyű rávenni a kicsiket a helyes táplálkozásra, és ha nem fekteted le jól az alapokat, később még sokkal nehezebb dolgod lesz. A helyes táplálkozás a szilárd ételek bevezetésével kezdődik, ezért már ekkor érdemes alkalmaznod az egészséges étkezés alapelveit – máris rengeteget tettél babád fejlődéséért.

 

Táplálkozás tévúton

A gyerekek emésztőrendszere két éves korára fejlődik ki teljesen, ennek ellenére a babák 50%-a 13-18 hónapos korától már pontosan ugyan azt eszi, amit a szülők. Ez sokszor nem csak azt jelenti, hogy a baba nem táplálkozik kiegyensúlyozottan, hanem annak a kockázatával is jár, hogy a belekben káros folyamatok mennek végbe, ez pedig az immunrendszer gyengüléséhez vezet.

Néhány elgondolkodtató adat:

  • A babák 30%-a 6 hónapos és 2 éves kor között vashiányos, és 4,2%-uk vérszegénységben szenved.
  • A gyerekek fehérjebevitele (a húsok, halak, tojás tartoznak ide) 6 hónapos és 2 éves kor között gyakran túl magas. Ez az elhízás kockázatával jár. A megfelelő mennyiség naponta 20 g 12 hónapos korig, majd naponta 30 g 3 éves korig.
  • A gyerekek több mint fele túl sok édességet eszik.
  • Az epidemológiai vizsgálatok azt mutatják, hogy a 3-18 hónapos babák 5-15%-a és a 18-24 hónapos gyerekek 20%-a nem fogyaszt a szervezet igényeinek megfelelő mennyiségű kalciumot naponta.

Félre ne érts bennünket, biztosak vagyunk abban, hogy te a legjobbat szeretnéd a babádnak! A legtöbb édesanya azért eteti akaratlanul is helytelenül a babáját, mert nincs elég információja a gyerekek helyes táplálkozására vonatkozólag – hogy te véletlenül se tartozz közéjük, szeretnénk néhány érthető, hasznos tanácsot adni a baba egészséges étrendjéhez.

 

Alapvető szabályok 6-8 hónapos kortól

Ne félj attól, hogy nem leszel képes fejben tartani a rengeteg előírást – ahhoz, hogy a babádat egészségesen tápláld, csak néhány alapelvet érdemes megjegyezned:

  • napi négyszeri étkezés az, amely kiegyensúlyozott arányban tartalmaz szénhidrátot, fehérjét, gyümölcsöket, zöldségeket, tejtermékeket + egy könnyű uzsonnát délután 4 óra körül.
  • Nincs nassolás az étkezések között. Ha a babád éhes reggeli után vagy az éjszaka folyamán, kínáld meg egy pohár vízzel, és növeld meg kicsit a következő étkezési adagját.
  • Hétről hétre próbáld meg variálni az ételeit, hogy fejleszd az ízérzékét. Ha mindig ugyanolyan ízeket tapasztal, nem fogja kipróbálni az újakat.
  • Hús és hal: csak egyszer egy nap, 3-4 teáskanálnyit 6 és 12 hónapos kor között, 4-6 teáskanállal 12-36 hónapos korban, 6-8 teáskanálnyit 3-4 éves korban.
  • Tojás: kezdd a sárgájával (fél tojássárgája 7 hónapos korig, 1 sárgája 8-tól 18 hónapos koráig), később pedig már egy egész tojást is adhatsz.
  • Nincs szükség plusz só hozzáadására az otthon készített ételek esetében. Talán mondanunk sem kell, de a boltban vásárolt üveges bébiételt se sózd meg! Ezzel sokat teszel az ízérzékeléséért ugyanúgy, mint az egészségéért.
  • cukros innivalókat tartsd meg az olyan különleges alkalmakra, mint a szülinapok. Az összes többi napon ragaszkodj a vízhez!

 

Bizonyított tény, hogy ha te magad is a helyes táplálkozást követed, a kisbabádnak is könnyebb lesz ezt elsajátítania. Gondolj bele, te vagy neki az elsődleges minta mindenben, miért éppen az étkezéseknél lenne máshogyan? Hagyd, hogy hogy segítsen a konyhában, így az étkezés mókás és élvezetes eseménnyé válik: különösen támogasd az egészséges ételek elkészítésében, például tépkedjen salátát a tálba vagy keverje össze a kockázott gyümölcsöket. Próbáljatok meg minél többször együtt, családként leülni az asztalhoz az étkezések alkalmával – ez nemcsak közös beszélgetésekhez jó alap, de jó példát ad a kicsinek a kiegyensúlyozott táplálkozás elsajátításához.

 

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről