Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
"szoptato-anya-taplalkozasa"

A szoptatás alatti étrendről

Mit lehet, mit mérsékelj és mi tilos a szoptatási időszak alatt? Mikre érdemes odafigyelned? Segítünk!

2018/10/03 10:21

A csecsemő legideálisabb tápláléka az anyatej, amely megfelelő mennyiségben, minőségben, arányban, valamint könnyen emészthető formában tartalmazza azokat a tápanyagokat, amelyek a fejlődéséhez, növekedéséhez szükségesek.

Életmódod és táplálkozásod nagyban befolyásolja a tejed termelődését és összetevőit. Ha valamilyen szempontból hiányosan táplálkozol, úgy szervezeted a raktározott készleteit kezdi mozgósítani és felhasználni, hogy a tej tápanyag-összetétele megfelelő maradjon. Ez könnyen hátrányos is lehet, hiszen egyrészt nem biztos, hogy a készleteid elegendők kisbabád igényeinek kielégítésére, másrészt ezen készletekben - a hasznos tápanyagok mellett - felhalmozódhatnak olyan zsírban oldódó vegyületek (nehézfémek, növényvédő szerek, vegyszerek stb.), amelyek gyermeked szervezetébe kerülve káros hatást fejthetnek ki. Ugyanez a folyamat játszódna le akkor is, ha a szoptatás mellett fogyókúrába kezdenél, ezért ezt semmiképp nem javasoljuk! Egész életedben fogyózhatsz még, élvezd egy kicsit, hogy most nem kell!

Energia- és tápanyagszükséglet
Az étrendedet az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Naponta négy-öt alkalommal, változatos és kiegyensúlyozott étkezésre van szükséged. A termelődő anyatej mennyisége átlagosan 850 ml, ennyi anyatej elválasztásához kb. 700–750 kalóriaplusz energiára van szükséged. Ha figyelembe vesszük a terhesség alatti esetleges súlygyarapodás mértékét is, akkor a terhesség előttinél csak 500–600 kalóriávalajánlott többet enned.

Néhány vitamin és ásványi anyag szükséglete akár 40–50%-kal megnövekedhet a szoptatás alatt. Idetartozik az A-, D-, B2-, B6- és C-vitamin, a folsav, a kalcium, a foszfor, a magnézium, a jód és a cink. Ha tudatosan táplálkozol, akkor könnyen találni fogsz olyan élelmiszereket, amelyekben a fentiek megtalálhatók. 

Étrend, és ami mögötte van… 

Az étrended alapját a teljes őrlésű gabonafélék, a zöldség- és főzelékfélék és a gyümölcsök alkossák. Ez természetesen kiegészül sovány hússal, húskészítménnyel, hallal, tejjel és tejtermékekkel. Kisbabád pocakjának érzékenysége is befolyással lehet arra, hogy mit ehetsz. Nézzük végig a lehetőségeidet!

Nem kell száműzni a kenyeret az életünkből, csak nem mindegy, hogy milyen szénhidrátokat viszünk be. Kerülni kell a finomított pékárukat (fehér lisztből készült péksüteményeket, kenyeret). Fogyasszunk inkább teljes kiőrlésű lisztből készült gabonaféléket!

Gyümölcsök közül nagy a választék: alma, banán, cseresznye, görögdinnye, szilva, szőlő, őszibarack és kajszibarack mind jó döntés!Az eper, a málna, a szamóca, a citrom, a narancs és a mandarin fogyasztását kevésbé ajánljuk. Ennek az az oka, hogy a citrusfélék megváltoztathatják az anyatej ízét, a kisbabák egy része ezért idegenkedhet tőle, az eper, a málna vagy a szamóca pedig nagy mennyiségben allergiás bőrreakciót válthatnak ki a babánál. Azt tanácsoljuk, hogy kis mennyiségben egyél ezekből a gyümölcsökből és ezt követően figyeld meg, hogy kisbabád ugyanolyan mértékben fogadja-e el az anyatejet, mint előtte, valamint nem jelenik-e meg rajta bőrtünet. Ha nem tapasztalsz változást, akkor fogyaszd őket egészséggel.

Zöldségeket rendszeresen, naponta többször iktass be az étrendedbe!A sárgarépa, uborka, zöldpaprika, fejes saláta, paraj, padlizsán, cukkini, tök és a burgonya is remek választás. Kerülendők, illetve mérséklendők közé tartoznak a kelkáposzta, fejes káposzta, karfiol, karalábé, sóska, paradicsom, fokhagyma, kukorica, bab, lencse és a zöldborsó. Puffasztó hatásuk miatt - főleg az első három hónapban -hasfájást okozhatnak a kisbabának.  A sóska, fokhagyma és a paradicsom erős aromaanyagai átjuthatnak az anyatejbe, megváltoztatva ezzel az ízét, így ezen zöldségek tekintetében is javasoljuk az óvatos előkóstoltatást.

Fehérjefogyasztás szempontjából a zsírszegényebb húsok közül a csirke-, pulyka-, és a sovány sertés- és marhahúst ajánljuk. A kiegyensúlyozott táplálkozásban nagy szerepe van a halaknak is. A kis zsírtartalmú tengeri halak közül a tőkehal, a hekk és a lepényhal, míg az édesvízi halak közül az amur, a fehér busa és a süllő is jó választás. 

A tej és a tejtermékek a leggazdagabb kalciumforrások, hiszen már fél liter tej fedezi napi kalciumszükségleted 70–75%-át.  Ezért igyál és egyél sok zsírszegény tejet, túrót, kefirt, joghurtot és közömbös illatú sajtokat. A tojás is kitűnő fehérjeforrás, ám sárgájának nagy a koleszterintartalma. Sajnos sok kisbaba érzékeny az állati eredetű fehérjékre, amelyek az anyatejen keresztül jutnak át a szervezetükbe – emiatt itt is légy elővigyázatos és figyeld gyermeked reakcióját!

A mértéktartó fűszerezés is fontos ilyenkor, mivel a markáns ízű, nagy illóolaj-tartalmú fűszernövények anyatejbe kerülésük esetén problémát okozhatnak. Ilyen például a hagyma, fokhagyma, fahéj, bors, borsmenta, zsálya és az erős fűszerpaprika.

A folyadékfogyasztás a szoptatás alatt is különösen fontos! A legalkalmasabb és a legjobb folyadékbevitel szempontjából a víz, a szénsavmentes ásványvíz, a tejtermelést segítő, illetve a világosra főzött teák. A savanyú gyümölcslevek és a szénsavas ásványvizek gátlóan hatnak az anyatej termelődésére, ezért ezek fogyasztását próbáld lecsökkenteni ebben az időszakban.

A feketekávé, a koffeintartalmú üdítőitalok és az erős teák hatóanyagai az anyai vérkeringésből átjutnak az anyatejbe, ami a csecsemőt serkenti, élénkíti. Ez alvás- és magatartászavarokhoz is vezethet nála, úgyhogy légy résen!
Mondanunk sem kell, hogy az alkoholt tartalmazó italok fogyasztása tilos. Az anyatejen keresztül az alkohol koncentráltan átjut a babád szervezetébe, így az ő májának méregteleníteniekell még a kis mennyiségű alkoholt is. Tartsd szem előtt, hogy ha valaki alkohollal kínál, az lényegében olyan, mintha a babádat kínálná meg alkohollal.

Javasolt ételkészítési eljárások
Az ételeket kíméletes konyhatechnológiai eljárásokkal készítsd el. Főzz, párolj, süss teflonedényben, hőálló agyag- vagy üvegedényben, kontaktgrillben, alufóliában, sütőzacskóban és mikrohullámú sütőben!  A sütéshez növényi olajat használj!

Vegetarianizmus szoptatás alatt
Szoptatás alatt a szigorú vegán étrendet semmiképpen sem javasoljuk. A gondosan, kellő változatossággal, szakszerűen összeállított vegetáriánus étrend többnyire fedezni tudja a szoptatás ideje alatt az energia- és tápanyagszükségletet, de ebben az esetben is mindenképpen célszerű szakember – dietetikus – segítségét kérned kisbabád egészséges fejlődése érdekében. 

Bár sok ajánlást próbáltunk összegyűjteni neked a táplálkozással kapcsolatban, de mivel minden kisbaba más és más, ezért a legfontosabb tanácsot a végére tartogattuk: figyelj a babád jelzéseire, ő a legjobb tanácsadód.
 

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorInteraktív eszközökkel várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Személyre szabott tanácsainkkal segítjük a szülővé válás folyamatát

Regisztrálj!

Kapcsolódó tartalom
Az anyukák értékelése5/5

Hasznos

Új információ megismerése.

5

#Szoptatas#etrend

Ezt jó elolvasni a kezdetekben. Nálunk hamar előbukkant a tehéntej allergia

Hasznos

Itt is találtam új információt.

Köszönöm

Nagyon hasznos volt. Köszönöm hogy össze szedték ezeket az infókat

Még mindig nem találod
amit keresel?

Próbáld ki új keresőnket. Mindig nyújtunk valami újat Neked.