Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
tippek-reggeli-rosszulletre

Tippek a reggeli rosszullét enhyítésére

 

A várandósság tünetei minden nő esetében máshogy jelentkeznek. Akár émelygést vagy komoly rosszullétet tapasztal a kismama, enyhíthetők a tünetek.

2018/03/20 11:54

Amikor egy gyermek megfogan, számos dolog változik egy nő testében. Már az első hetekben tapasztalható a fáradékonyság és az émelységgel, hányással járó reggeli rosszullét is. Természetesen nem kell, hogy a várandósság egy kilenc hónapig tartó rémálom legyen. Egyrészt a rosszullétek egy idő után nagy eséllyel szűnnek majd, másrészt pedig a kismama is sokat tehet azért, hogy enyhüljenek ezek a tünetek.

Mi okozza a reggeli rosszullétet?
A reggeli rosszulléteknek az anya szervezetben való HCG hormon szintjéhez van köze. Ez az a hormon, amely a fogantatástól a terhesség végéig termelődik a női szervezetben. A rosszullétek oka azonban többféle lehet. A stresszes állapottól egészen a genetikai tényezőkig gyakorlatilag bármi kiválthatja. Van olyan leendő anyuka, aki a terhesség ténye miatt kerül olyan huzamosabb ideig tartó stresszes állapotba, mely kiválthatja a rosszulléteket. Emellett megfigyelték azt is, hogy akiknek az édesanyja is küzdött a terhessége alatt rosszulléttel, azok esetében ez várhatóan az ő esetében is jelentkezik majd. 


A várandósság mely szakaszában jelentkeznek leggyakrabban a rosszullétek?
Az, hogy mikor jön el az első rosszullét, minden nő esetében más. Van olyan kismama, akinek a szervezetében a második hétben annyi HCG hormon termelődik, hogy már ekkor megjelenik az émelygés. A legtöbb esetben a rosszullétek az első trimeszterben jelentkeznek, a tizenkettedik hétig a leggyakoribb az előfordulásuk. A jó hír az, hogy a második trimeszterre a rosszullétek elmúlnak, bár tény, hogy például egy kellemetlen illat a kilencedik hónap végéig előhozhatja a hányingert. 


Mivel lehet enyhíteni a reggeli rosszulléteket?
A reggeli rosszullétek enyhítéséért a kismama is sokat tehet. 

•    Tudatos étkezés
Mikor az embernek gyakran van hányingere, nem szívesen vesz magához ételt és italt, azonban ebben a helyzetben a magzat egészsége miatt muszáj. Természetesen nem arról van szó, hogy folyamatosan ennie kell a kismamának. Érdemes betartani a „sokszor keveset” elvét, így nem terheli meg annyira a gyomrát. Érdemes a magas fehérjetartalmú és B-vitaminban gazdag ételeket fogyasztani és elkerülni a fűszeres, nehéz, zsíros fogásokat. Jó választás lehet a tejből és banánból készült turmix, néhány falat keménysajt vagy egy pohár joghurt. Ha még dolgozol, ezeket a munkaközi szünetekben is gyorsan el tudod fogyasztani. 

•    Az erős illatok kerülése
Ha úgy érzi a kismama, hogy esetében az illatok váltják ki leggyakrabban az émelygést, érdemes hideg ételeket fogyasztania, amelyeknek nincs olyan intenzív aromája. A család többi tagja számára sem érdemes ilyenkor pörköltet vagy töltött káposztát készíteni, ha a kismama számára émelyítő az illatuk. Szépen lassan kitapasztalod majd, melyek azok az aromák, melyek zavarnak, így pedig tudsz ellenük tenni. Lehet ez olyan hétköznapi dolog is, mint férjed tusfürdője, amit bármikor lecserélhettek, a kollégád tízóraija, akit megkérhetsz, hogy ne melletted fogyassza azt el, de lehet a szomszéd vasárnapi ebédjének illata is, így tudod majd, hogy abban a néhány órában érdemes jól becsukni az ablakokat. 

•    Lefekvés előtt néhány falat
 Lefekvés előtt ajánlott még enni néhány falatot, így reggelre nem termelődik annyi gyomorsav éscsökken az émelygés kockázata. Természetesen nem nehéz ételekre kell gondolni, egy müzli szelet, egy kis sajt vagy egy vékony szelet kenyér bőven megfelel. 

•    Rendszeres folyadékbevitel
Fontos emellett az étkezések közötti rendszeres folyadékbevitel is főleg víz vagy gyümölcstea formájában, ugyanis az üdítőkkel sok felesleges cukor és koffein kerülhet a kismama szervezetébe, ami nagy mennyiségben káros lehet a magzat számára. A gyümölcsteákat azonban kedved szerint variálhatod, lehet belőle forró mézes finomság vagy jeges hűsítő is. 

•    Hasznos gyümölcsök
A citrom illata enyhítheti az émelygést, a gyömbérnek pedig pozitív gyomornyugtató hatása van. A munkahelyen vagy az utcán természetesen nem feltétlenül vannak kéznél ezek a gyümölcsök, így érdemes a táskában tartani egy üveg limonádét vagy gyömbérteát, esetleg beszerezhetsz otthonra vagy ha még dolgozol az irodába citromos illatú illóolajat is. Különösen érdemes élni ezekkel a praktikákkal akkor, ha most érzékenyebb az orrod például az erős parfüm illatára vagy a kipufogógáz szagára. 

•    Stressz
A fokozott stressz is kiválthatja a rosszullétet. Óhatatlan, hogy az ember ilyen szituációba kerüljön, sokat segíthet azonban feloldásukban a meditáció, a kismama jóga vagy az orvosi felügyelet mellett végzett testmozgás is. Rendszerint a hetedik – nyolcadik hét környékén jelentkezik legintenzívebben a rosszullét. Ha még dolgozol, érdemes ekkorra néhány nap szabadságot kivenni a munkahelyen és pihenéssel, relaxálással eltölteni ezt az időszakot. Ha van olyan reggel, mikor már eleve úgy ébredsz, hogy hányingered van, nem érdemes elindulni a munkába, hiszen ezzel nem csak felesleges stressznek teszed ki a szervezetedet, de a teljesítményed sem lesz a megszokott. Hagyd egy kicsit pihenni a testedet, egy nap táppénz miatt nem kell aggódnod, neked és a méhedben fejlődő magzatnak viszont nagyon jót fog tenni.

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom