Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

A vas

(0 értékelés)

Ha babát vársz, hamarosan kétszer annyi vasra lesz szükséged, mint azelőtt. De semmi gond: helyes étkezéssel hozzájuthatsz a szükséges vastartalékhoz.

2016/08/30 14:40

Tízből négy nő úgy esik teherbe, hogy már eleve nem rendelkezik a kellő vastartalékkal. Ez egy meglehetősen nagy szám, főleg ha belegondolsz, hogy a terhesség alatt egyébként is nagyjából kétszer annyi vasra van szükséged, mint korábban… de a probléma ijesztőbbnek hangzik, mint amekkora: változatos és kiegyensúlyozott étrenddel egyszerűen kicselezheted a vashiányt.

Felkészülés teherbeesés előtt

Sokféle élelmiszer tartalmaz vasat, ezért a hétköznapokban is gyakran találkozol ezzel a lényeges elemmel a tányérodon – viszont az a helyzet, hogy a szervezetünk nagyon kis mennyiséget (egészen pontosan az elfogyasztott vasmennyiség mindössze 10 %-át) tudja csak hasznosítani.  A vas pedig rendkívül fontos, mivel többek közt ez segít a hemoglobint tartalmazó vörösvértesteknek az oxigén szállításában.

Ezért a teherbeesés előtt nagyon fontos a teljes vérkép ellenőrzése, a vastartalék feltöltése, a vitaminok, nyomelemek, ásványi sók pótlása. Ha babát tervezel, a háziorvosoddal tudod a vérképedet megnézetni, és ezek alapján érdemes megkezdeni a vaspótlást, ha szükséges.

 

Vaspótlás a terhesség alatt

Most, hogy babát vársz, a vasnak dupla feladata van a szervezetedben – az oxigént már a kisbabád sejtjeihez is el kell juttatnia. Ez látszik a számokban is: míg a nem várandós nők vasszükséglete napi 16 mg, ez a mennyiség a terhesség alatt tovább nő – tehát az első hónapokban 20 mg, majd a harmadik trimeszterben 30 mg vasra van szükséged naponta.

A vashiány fáradtsághoz, vérszegénységhez vezet, csökken a szellemi teljesítőképesség és a fertőzésekkel szemben is védtelenebb leszel. A várandósságod alatt az orvosod valószínűleg terhesvitamin szedését fogja javasolni, de az ebben található vasmennyiség nem elegendő – ezért fontos, hogy odafigyelj a vasban gazdag táplálkozásra.

A vasforrások lehetnek állati vagy növényi eredetűek is: ezekből az állati eredetű vas hasznosul könnyebben a szervezetedben (a vastartalom 25 %-a, ellentétben a 1-5 %-ban hasznosuló növényi vasforrásokkal).

Nézzük, melyek azok az élelmiszerek, amelyek különösen sok vasat tartalmaznak:

  • állati eredetűek: szárnyas, vörös húsok, belsőségek, halak
  • növényi eredetűek: gyümölcsök (füge, datolya, barack, szilva), lencse, különféle babok, burgonya, zöld színű zöldségek, olajos magvak.

Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy elegendő vasat vigyél be a szervezetedbe, tanácsos húst fogyasztanod (lehetőleg vörös húst) és különösen belsőségeket.

 

Hasznos tanácsok az étkezésekhez

  • Egyél egy adag húst vagy halat ebédre és vacsorára! Jó ötlet, ha hüvelyeseket választasz melléjük köretnek (bab, csicseriborsó, lencse stb.).
  • A vas sokkal könnyebben szívódik fel a szervezetedben, ha C-vitamint fogyasztasz étkezés közben: például locsold meg citromlével a halat, vagy egyél egy narancsot desszertként.
  • Kerüld a kávé és a tea fogyasztását, mert gátolják a vas felszívódását - étkezés után várj legalább két órát, mielőtt teáznál, és adj hozzá egy kevés citromlét.
  • Szórd meg a salátád vagy a nyers zöldségeket két teáskanál élesztővel vagy búzacsírával: ez 1 mg extra vasat jelent a szervezetnek.
  • Ha vegetáriánus vagy, akkor vastartalmú étrend-kiegészítőt írathatsz fel, de ez akkor is igaz, ha ikreket vársz, vagy ha nemrég szültél és újra babát vársz. Erről a kérdésről mindenképpen konzultálj az orvosoddal vagy egy dietetikussal!

 

Példák a vasmennyiségre

Főtt véres hurka = 22,8 mg/100 g;

forró kakaó cukor nélkül = 20 mg/100 g;

élesztő = 13 mg/100 g;

búzacsíra = 6.3 mg/100 g;

marhasült = 3.5 mg/100 g;

főtt lencse = 3 mg/100 g.

Popeye ide vagy oda, a köztudattal ellentétben a spenót nem a leggazdagabb vasforrás: 100 g friss spenótban csak 3,4 mg vas van. Ráadásul érdemes belegondolni, hogy bizonyos ételek, bár tartalmaznak vasat, jellegükből adódóan nem jelentenek elegendő forrást: például ha élesztővel megszórod a salátádat, az mindössze 10 g-ot jelent és 1,3 mg vastartalmat, míg 100 g véres hurkát nagyon könnyű megenni, és 22,8 mg vasat tartalmaz.

 

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom

0 értékelés