Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
Apró trükkök a kismamák gondjaira

Apró trükkök a kismamák gondjaira

Bár a várandósságot rendszerint rózsaszínben festik le, akadnak kisebb-nagyobb egészségügyi gondok, amelyek megnehezíthetik a kismama életét.

2020/08/30 11:45

Ha másokról van szó, a várandósság idilli színekben tűnik fel, ehhez képest te küzdesz a hányingerrel, a gyomorégéssel, a székrekedéssel… de hidd el, ezek a kisebb problémákból szinte minden kismamának kijut. Jó hír, hogy a gondok nem kísérnek végig a 9 hónap alatt, és a legtöbbjükre van megoldás – a következőkben adunk néhány apró, de annál hasznosabb tippet a kellemetlenségek ellen.

Hasznos tippek hányinger, terhesség alatti gyomorégés vagy akár székrekedés esetére

 

Reggeli émelygés és hányás

Reggelenként alig tudsz felkelni az ágyból, olyan hányingered van? Nagyon sok kismama küzd meg ezzel, az ok ugyanis a progeszteron és ösztrogén hormonok szintjének emelkedése, amely drasztikusan megváltoztatja az ízlelésedet és a szaglásodat. A pszichés gondok is ronthatnak a helyzeten: ha sokat stresszelsz azon, hogy mi lesz ezután, az emésztőrendszered sínyli meg – ez a két ok bőven elég ahhoz, hogy reggelenként az émelygés állandó vendég legyen.

Van azonban néhány tippünk, amely átsegíthet ezen az időszakon:

  • Gyömbér – minden formában hatásos a rosszullét ellen. Tea, keksz, kandírozott verzió – rögtön éhgyomorra, még az ágyban.
  • Mindennap ugyanakkorra időzítsd a három főétkezést és a tízórait-uzsonnát: ez támpontot ad a szervezetednek.
  • Reggelire fogyassz lassan lebomló cukrot (gabonafélék, kenyér stb.)
  • Kerüld a zsíros ételeket - ezeket nehéz megemészteni -, és mindent, ami szénsavas.
  • Egyél lassan, nyugodt körülmények között, és evés után engedélyezz magadnak egy rövid pihenőt, hogy elősegítsd az emésztést.
  • Reggel nagyon vacakul érzed magad? Ne erőltesd az azonnali felkelést – tölts még 15-20 percet az ágyban.
  • Ha mégsem segít semmi, mindenképpen fordulj az orvosodhoz, mert a vészes terhességi hányás túlságosan legyengítheti a szervezetedet.

 

Emésztési problémák

Nos, ezekből is kijut a kismamáknak - székrekedés, puffadás, reflux és gyomorégés… és persze, hogy ezeket is a hormonok okozzák. A felelős ezúttal a progeszteron, amely az emésztőrendszer izmainak működését visszafogja – de az sem segíti az emésztést, hogy a növekvő méh egyre inkább nyomja a többi szervet.

Mit tudsz tenni a helyzet javításáért?

 

Puffadás ellen:

  • Természetesen kerüld a puffasztó ételeket, italokat (káposzta, bab, szénsavas víz stb.)
  • Naponta többször egyél keveset, mint egyszerre sokat.
  • Ne siess az étkezéssel, és rágd meg jól a falatokat.

 

Székrekedés ellen:

  • Fogyassz minél több rostban gazdag ételt: zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonaféléket, finomítatlan keményítőt (tészta, rizs). A szilva nagyon jó hatású, még aszalt formában is kiváló segítség tud lenni a problémáidra.
  • Sétálj legalább félórát minden nap.
  • Igyál elegendő vizet, másfél-két litert naponta.

 

Gyomorégés és reflux ellen: 

  • Kerüld a túlságosan zsíros ételek fogyasztását.
  • Ne közvetlenül az étkezések után menj aludni.
  • Ne hajolj le túl gyakran, hiszen így fokozódhatnak az összehúzódások a hasadban.
  • Ezekre a problémákra vannak olyan gyógyhatású készítmények, amelyek terhesség alatt is szedhetők – ha nem csökkennek a tünetek, kérj tanácsot az orvosodtól!

 

Elnehezülő lábak, görcsök és aranyér

Ezek a problémák rendszerint a vérkeringéssel függenek össze, közvetlen vagy közvetett módon. A megnövekedett méh nyomja a vénákat, a hormonok befolyásolják az érfalak rugalmasságát, és az izmok is megsínylik a terhesség alatti kalcium- és magnéziumhiányt. Az eredmény: izomgörcsök, elnehezülő és zsibbadó lábak, megduzzadt (ödémás) boka, és akkor még nem is szóltunk az aranyérről, amiről a legtöbb kismama szégyell beszélni, holott nagyon kellemetlen és sokszor igen fájdalmas probléma.

 

Ezek a tünetek nem számítanak súlyosnak, de tökéletesen alkalmasak arra, hogy elrontsák a közérzetedet, ezért ne hagyd annyiban! Mindenképpen beszélj az orvosoddal, nagyon jó tanácsokat fog adni.

 

Néhány jól bevált tippet mi is adunk neked:

  • Fogyassz ásványi sókban (kalcium, magnézium) és B vitaminokban gazdag ételeket: zöldségek, friss gyümölcsök, tejtermékek, kakaó, mandula, mogyoró. A magnéziumban gazdag ásványvizek is segíthetnek.
  • Hordj lapos sarkú, kényelmes cipőt.
  • Ha székrekedésed van, ne erőltesd a dolgot, az csak az aranyérnek kedvez! Egyél sok rostot, igyál vizet, és az eredmény nem várat majd magára.
  • Hideg vízzel fejezd be a tusolást, lentről felfelé - a bokádtól a csípőd felé zuhanyozz, és utána kérd meg a kedvesedet, hogy masszírozza át a lábaidat.
  • Alváskor tedd a lábfejed egy kicsit magasabbra (például egy párnára).
  • Ne tartózkodj a tűző napon.
  • Vannak kismamák számára készített termékek, mint a gyógyzokni – ha idegenkedsz is tőlük, akkor is érdemes tenned velük egy próbát.

 

Itt is érvényes, hogy ha a problémád nem oldódna meg, ne vegyél be gyógyszert magadtól, mindig beszélj először az orvosoddal!

Tovább

Kapcsolódó tartalom

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorLetölthető anyagokkal várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Iratkozz fel személyre szabott elektronikus hírleveleinkre
Az anyukák értékelése0/5
Keresés

Nem találod, amit keresel?
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.

Úgy tűnik, már regisztrált felhasználó vagy

Jelentkezz be, hogy élvezhesd a Nestlé Baba Közösség tagjainak szóló előnyöket! Kattints ide a bejelentkezéshez!