Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

Apró trükkök a kismamák gondjaira

(0 értékelés)

Bár a várandósságot rendszerint rózsaszínben festik le, akadnak kisebb-nagyobb egészségügyi gondok, amelyek megnehezíthetik a kismama életét.

2016/08/30 11:45

Ha másokról van szó, a várandósság idilli színekben tűnik fel, ehhez képest te küzdesz a hányingerrel, a gyomorégéssel, a székrekedéssel… de hidd el, ezek a kisebb problémákból szinte minden kismamának kijut. Jó hír, hogy a gondok nem kísérnek végig a 9 hónap alatt, és a legtöbbjükre van megoldás – a következőkben adunk néhány apró, de annál hasznosabb tippet a kellemetlenségek ellen.

Reggeli émelygés és hányás

Reggelenként alig tudsz felkelni az ágyból, olyan hányingered van? Nagyon sok kismama küzd meg ezzel, az ok ugyanis a progeszteron és ösztrogén hormonok szintjének emelkedése, amely drasztikusan megváltoztatja az ízlelésedet és a szaglásodat. A pszichés gondok is ronthatnak a helyzeten: ha sokat stresszelsz azon, hogy mi lesz ezután, az emésztőrendszered sínyli meg – ez a két ok bőven elég ahhoz, hogy reggelenként az émelygés állandó vendég legyen.

Van azonban néhány tippünk, amely átsegíthet ezen az időszakon:

  • Gyömbér – minden formában hatásos a rosszullét ellen. Tea, keksz, kandírozott verzió – rögtön éhgyomorra, még az ágyban.
  • Mindennap ugyanakkorra időzítsd a három főétkezést és a tízórait-uzsonnát: ez támpontot ad a szervezetednek.
  • Reggelire fogyassz lassan lebomló cukrot (gabonafélék, kenyér stb.)
  • Kerüld a zsíros ételeket - ezeket nehéz megemészteni -, és mindent, ami szénsavas.
  • Egyél lassan, nyugodt körülmények között, és evés után engedélyezz magadnak egy rövid pihenőt, hogy elősegítsd az emésztést.
  • Reggel nagyon vacakul érzed magad? Ne erőltesd az azonnali felkelést – tölts még 15-20 percet az ágyban.
  • Ha mégsem segít semmi, mindenképpen fordulj az orvosodhoz, mert a vészes terhességi hányás túlságosan legyengítheti a szervezetedet.

 

Emésztési problémák

Nos, ezekből is kijut a kismamáknak - székrekedés, puffadás, reflux és gyomorégés… és persze, hogy ezeket is a hormonok okozzák. A felelős ezúttal a progeszteron, amely az emésztőrendszer izmainak működését visszafogja – de az sem segíti az emésztést, hogy a növekvő méh egyre inkább nyomja a többi szervet.

Mit tudsz tenni a helyzet javításáért?

 

Puffadás ellen:

  • Természetesen kerüld a puffasztó ételeket, italokat (káposzta, bab, szénsavas víz stb.)
  • Naponta többször egyél keveset, mint egyszerre sokat.
  • Ne siess az étkezéssel, és rágd meg jól a falatokat.

 

Székrekedés ellen:

  • Fogyassz minél több rostban gazdag ételt: zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonaféléket, finomítatlan keményítőt (tészta, rizs). A szilva nagyon jó hatású, még aszalt formában is kiváló segítség tud lenni a problémáidra.
  • Sétálj legalább félórát minden nap.
  • Igyál elegendő vizet, másfél-két litert naponta.

 

Gyomorégés és reflux ellen: 

  • Kerüld a túlságosan zsíros ételek fogyasztását.
  • Ne közvetlenül az étkezések után menj aludni.
  • Ne hajolj le túl gyakran, hiszen így fokozódhatnak az összehúzódások a hasadban.
  • Ezekre a problémákra vannak olyan gyógyhatású készítmények, amelyek terhesség alatt is szedhetők – ha nem csökkennek a tünetek, kérj tanácsot az orvosodtól!

 

Elnehezülő lábak, görcsök és aranyér

Ezek a problémák rendszerint a vérkeringéssel függenek össze, közvetlen vagy közvetett módon. A megnövekedett méh nyomja a vénákat, a hormonok befolyásolják az érfalak rugalmasságát, és az izmok is megsínylik a terhesség alatti kalcium- és magnéziumhiányt. Az eredmény: izomgörcsök, elnehezülő és zsibbadó lábak, megduzzadt (ödémás) boka, és akkor még nem is szóltunk az aranyérről, amiről a legtöbb kismama szégyell beszélni, holott nagyon kellemetlen és sokszor igen fájdalmas probléma.

 

Ezek a tünetek nem számítanak súlyosnak, de tökéletesen alkalmasak arra, hogy elrontsák a közérzetedet, ezért ne hagyd annyiban! Mindenképpen beszélj az orvosoddal, nagyon jó tanácsokat fog adni.

 

Néhány jól bevált tippet mi is adunk neked:

  • Fogyassz ásványi sókban (kalcium, magnézium) és B vitaminokban gazdag ételeket: zöldségek, friss gyümölcsök, tejtermékek, kakaó, mandula, mogyoró. A magnéziumban gazdag ásványvizek is segíthetnek.
  • Hordj lapos sarkú, kényelmes cipőt.
  • Ha székrekedésed van, ne erőltesd a dolgot, az csak az aranyérnek kedvez! Egyél sok rostot, igyál vizet, és az eredmény nem várat majd magára.
  • Hideg vízzel fejezd be a tusolást, lentről felfelé - a bokádtól a csípőd felé zuhanyozz, és utána kérd meg a kedvesedet, hogy masszírozza át a lábaidat.
  • Alváskor tedd a lábfejed egy kicsit magasabbra (például egy párnára).
  • Ne tartózkodj a tűző napon.
  • Vannak kismamák számára készített termékek, mint a gyógyzokni – ha idegenkedsz is tőlük, akkor is érdemes tenned velük egy próbát.

 

Itt is érvényes, hogy ha a problémád nem oldódna meg, ne vegyél be gyógyszert magadtól, mindig beszélj először az orvosoddal!

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről

0 értékelés