Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
sportolas-szules-utan

Sportolás szülés után

Akaraterő, kitartás, türelem. Nem árulunk zsákbamacskát, ezek a titkos összetevők ahhoz, hogy újra formába lendülj gyermeked születése után. De azért akad itt még egy-két hasznos tipp, amivel visszatalálhatsz a sportos önmagadhoz!

2018/10/16 15:26


Gyermeked születése után testednek időre van szüksége, hogy regenerálódjon, hiszen gondolj bele, majdnem egy évig vándoroltak a belső szerveid, tágult a bőröd, a hasizmod! Csodálatos folyamat részese voltál, aminek a végeredményeként világra jött a kisbabád. Most újra a tiéd lett a tested, visszanyerted az irányítást felette. Ne légy türelmetlen, hagyj időt magadnak lelkileg és fizikailag is a visszarendeződésre. Nézzük meg, hogyan és mikortól tudod segíteni ezt a folyamatot, milyen mozgásformákat érdemes végezned és melyek azok, amelyeket inkább kerülj a szülés utáni időszakban.


Szülés után mikor kezdhetsz el sportolni?

A szülés utáni hat hét a gyermekágyi időszak. Nem véletlenül szerepel ebben a kifejezésben az ágy szó, ez a pihenés, a regenerálódás, a helyrerázódás ideje - már amennyire beszélhetünk ilyenről egy újszülött kisbaba mellett. A szülés (legyen az hüvelyi vagy császár), annak körülményei és az azt megelőző terhesség (különösen az utolsó trimeszter) rendkívül megterhelően hat a szervezetedre, ezért a hathetes nőgyógyászati kontrollig semmiképp sem javasoljuk, hogy megerőltesd magad! Ha ennek ellenére úgy érzed, hogy már nem bírsz várni, akkor egy kis babakocsis séta a parkban éppen elegendő ilyenkor. Ha nőgyógyászod zöld utat adott és te is készen állsz rá, fokozatosan vissza- vagy bevezetheted az életedbe a sportot. 


Milyen mozgásformák az ideálisak és melyeket kerüld?

Ha „frissanyuka-kompatibilis” mozgásformát szeretnél elkezdeni, akkor érdemes előre gondolkodnod - a kis csöppség, akit most könnyedén a karodban ringatsz, sec-perc alatt igazi 10+ kilós vasgyúróvá cseperedik majd, aki még mindig azt gondolja, hogy teljesen természetes, hogy anya a karjaiban ringatgatja, akár órákon át is. Szóval állóképesség fejlesztő, gerinc- és háterősítő gyakorlatok előnyben! Néhány példa: spinning, jóga, gerinctorna, tánc (hastánc, latin táncok), kirándulás, gyaloglás, kerékpározás - mind jó választás.

Úszni szabad! Arra figyelj – az általános uszodai fertőzésveszélyt is figyelembe véve -, hogy az uszoda klóros, hideg vizét az úszás után meleg zuhannyal alaposan mosd le magadról, mert a szag és az íz zavarhatja a babát szoptatásnál.

Nem is kell feltétlenül elmenned otthonról, hogy egy jót mozoghass. Rengeteg szuper gyakorlatot találhatsz a neten, hasizomgyakorlatoknál például alsó lábszáradon elfektetve gyermeked kis súlyzóként is a segítségedre lehet.

Inkább egészségügyi, praktikussági szempontok miatt az elején kevésbé ajánljuk a futást vagy a sok ugrálással járó sportokat. Ennek egyrészt az az oka, hogy a rázkódás nem tesz jót az éppen regenerálódó belső szerveidnek, és egy esetleges gát- vagy hasi műtéti sebnek sem. Másrészt a sok ugrabugra a szoptató anyukák érzékeny és megnövekedett melleinek sem feltétlenül esnek jól – bár erre egy minőségi sportmelltartó megoldást jelenthet.

Ha régi motorosként térsz vissza az edzés világába, akkor már megvan a bevált mozgásformád, amit nyugodtan folytathatsz! Persze készülj fel, hogy nem fog úgy menni az elején, mint a szülés előtti időkben, de ne csüggedj! Fokozatosan emeld a terhelést és meglátod, hogy a kitartásod meghozza gyümölcsét.

 
Milyen hatással van a sport a szoptatásra?

A testmozgástól a tejsavtermelésed megemelkedik, amitől az anyatej íze egy kicsit savanyúbbá válhat. De ez olyan minimális változást jelent, hogy a babád meg sem fogja érezni! Az anyatej mennyiségére sincs hatással a sportolás, de ha véletlenül mégis ezt tapasztalnád, akkor sincs probléma, hiszen ez nem egy visszafordíthatatlan folyamat. Ez esetben próbálj ki egy másik, kevésbé megerőltető mozgásformát!


Hogyan illeszd be a sportolást a napirendedbe?

 Idővel még a legszétszórtabb lányokból is logisztikai zseni anyukák válnak, úgyhogy semmi sincs veszve, ha az elején úgy érzed, hogy nem tudsz másfél órára elszabadulni az etetés-pelenkázás-altatás háromszögből. Itt jönnek a képbe az apukák, nagymamák, testvérek, barátnők, bébiszitterek! 
Van olyan helyzet, hogy épp nem elérhető a felvigyázók segítsége - ilyenkor elmehetsz olyan sportlétesítménybe, ahol külön helyiségben, szakképzett óvónők vigyáznak a gyermekedre, amíg te edzel. Ha nem szeretnél egyetlen pillanatra sem megválni kisbabádtól, jó alternatíva a baba-mama torna. Itt együtt sportolhatsz gyermekeddel.


Végül, útravaló tanácsunk, hogy ne legyenek megugorhatatlan elvárásaid az elején, lépésről lépésre haladj előre. A sportnak ne a fogyási vagy az eredményorientált részére fektesd a hangsúlyt, hanem a felszabadító, feszültség levezető, boldogsághormont termelő hatásaira koncentrálj! Az, hogy mellette erősödsz, és talán fogysz is, csak hab lesz azon a bizonyos tortán.

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorInteraktív eszközökkel várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Személyre szabott tanácsainkkal segítjük a szülővé válás folyamatát
Kapcsolódó tartalom
Az anyukák értékelése5/5

Sport

Hasznos cikk.

Sport

Hasznos tippet kaptam

Sport

Nagyon szuper ötletek

Sportolás

Hasznos tippeket kaptam. Egy kis segítség hogy el tudjak indulni valamerre

Sportolás

Nagyon jó ötleteket olvashattam. Segítség hogy mivel is kezdhetem és hogy tegyem.

Még mindig nem találod
amit keresel?

Próbáld ki új keresőnket. Mindig nyújtunk valami újat Neked.