Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

A baba kiegyensúlyozott étrendje

 

A babád változatos, kiegyensúlyozott étrendje kulcsként szolgál a fejlődéséhez. Tudod, pontosan milyen vitaminokra és ásványi anyagokra van szüksége?

2016/08/30 14:34

A lényeg nagyon egyszerű: a kiegyensúlyozott és változatos étrend, amely tejtermékeket, gyümölcsöket, zöldségeket tartalmaz, megfelelő tápanyagbevitelt fog biztosítani babádnak a növekedéséhez. A kérdés már csak az: milyen ételekre van szüksége, és ezeket mekkora mennyiségben fogyassza?

Vitaminok és ásványi anyagok az egészségért

A babádnak a fejlődéshez olyan étrendre van szüksége, amely megfelelő mennyiségű vasat, fluort, D-vitamint, K-vitamint és még sok más hasznos tápanyagot tartalmaz – és te azon vagy, hogy a babád napi menüje tökéletesen megfeleljen a kívánalmaknak. De akkor hogyan lehet, hogy a gyerekorvos mégis vitaminkiegészítőt ír fel? Úgy, hogy bizonyos ásványi anyagok és vitaminok megfelelő mennyiségben hasznosulnak az ételekből – ám van, amit máshogyan kell pótolni.

 

A kis vasgyúrókért

A vas a hemoglobin termelődését segíti, amely az oxigént szállítja a vérben. Hiánya vérszegénységhez vezethet, és sokkal kevésbé lesz ellenálló a kicsi szervezete – még a legkisebb fertőzések is legyűrhetik. A vashiány árulkodó jelei között szerepel a nem megfelelő súlygyarapodás, a sápadt bőr és halvány ajkak, az ingerlékenység, a szokatlan sírás, az étvágytalanság, az étel és ital elutasítása.

Néhány tanács, hogy elkerülhesd a problémát:

  • Szoptass! Ha kiegyensúlyozottan táplálkozol, a vas természetes módon jelen van az anyatejben.
  • A hozzátáplálás során 8-12 hónapos kortól vezesd be a vörös húsokat, és minden héten adj belőle a babának egy keveset (persze figyelj arra, hogy a túlzásba vitt fehérjemennyiség káros lehet). Jó természetes vasforrás lehet még a tojássárgája (egyéves kor után már egész tojást is adhatsz), vasban gazdag zöldségek (spenót, brokkoli, borsó, bab stb.), hüvelyesek (lencse, csicseriborsó, szárított bab stb.), gabonafélék (tészta, rizs, teljes kiőrlésű kenyér), és összedarabolt friss vagy szárított gyümölcsök (mazsola, füge, aszalt szilva stb.).
  • ha a babád koraszülött volt, szüksége lehet vaskiegészítésre egyéves koráig – a gyerekorvos fogja meghatározni a mennyiséget.

Tudtad? Annak érdekében, hogy segítsd a vas felszívódását, kombináld a vasbevitelt C-vitamin tartalmú ételekkel: a spenóthoz adj egy kis citromlét, vagy készíts lencsesalátát kis narancsdarabokkal.

 

Az egészséges fogakért

A fogak szempontjából a fluor a legfontosabb  ásványi anyag: hozzájárul a csontok növekedéséhez és erősíti a baba leendő fogainak fogzománcát, miközben megakadályozza a szuvasodást.

Egy kis háttér-információ: az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) tanulmánya szerint a fluorid előnyös a fogszuvasodás megelőzésében fluoridtartalmú fogkrémek formájában, valamint ha a napi bevitele nem haladja meg 6 hónapos korig testsúly-kilogrammonként a  0,05 mg-ot, 7-12 hónap között a 0,5 mg-ot, 1-3 év között a 0,7 mg-ot, 4-8 év között pedig az 1 mg-ot.

Nálunk, Magyarországon mesterségesen nem adnak fluort a vezetékes vízhez, a legtöbb fluort mégis ezzel és az ásványvizekkel vesszük magunkhoz. Az uniós szabályozás szerint a vezetékes víz fluoridtartalma nem haladhatja meg az 1,5 mg/l-t, Magyarország nagy részén az 1 mg/l alatti érték a jellemző.

Érdemes tudni, hogy a fluor az ételeken keresztül is bejuthat a szervezetbe. Mivel jelen van a talajban, nyomokban szinte minden növényben megtalálható. Általánosságban viszont elmondható, hogy a növények rossz hatásfokkal veszik fel a talajból – kivételt képez a tea (fluormentes vízzel elkészített egy pohár tea is 0,2-0,3 mg fluort tartalmazhat), a kamilla és a fodros kel (akár 40 mg/kg is előfordulhat benne). Nem árt tudnod azt sem, hogy a tengeri halak is jelentős fluorforrások, akár 30 mg-ot is tartalmazhat egy kilogramm tengeri halhús. (Forrás: Origo)

Végül ne feledkezz meg arról sem, hogy ha kibújtak a kisbabád első fogacskái, legkésőbb egyéves kora körül el kell kezdened mosni egy egy speciálisan kialakított, puha, ergonomikus fogkefével.

 

Az erős csontokért

A D-vitamin elősegíti a kalcium beépülését a csontokba és szilárd, egészséges csontokat eredményez. A kisgyermekek esetében a D-vitamin hiánya visszamaradott növekedést eredményezhet, ezért fontos tudnod, pontosan hogyan juthat hozzá a babád.

Kimondottan különleges vitaminról van szó: bármilyen gondosan is állítod össze babád étrendjét, az élelmiszerek nem fedezik 100%-ban a szükségletet. D-vitamint a test maga termeli, méghozzá napfény hatására – ezért rendkívül fontos, hogy mindennap friss levegőre vidd a babádat. Biztosak vagyunk abban, hogy nem fogsz elfeledkezni közben arról, hogy védd őt az UVA-UVB sugarak ellen: adj rá kis sapkát, napszemüveget és olyan öltözéket, mely takarja a karokat és a lábakat a tűző napon.

A D-vitamin mindemellett bizonyos ételekben is megtalálható. Ha kisbabád nem bizonyul allergiásnak, a következő élelmiszerekkel is tudsz egy kis D-vitamint a szervezetébe juttatni:

  • tojás
  • olajos halak (makréla, szardínia, lazac, hering – először pépesítve, majd apró darabokra vágva)
  • máj.

Ha szoptatod a babádat, érdemes tudnod, hogy az anyatej – rengeteg jó tulajdonsága mellett – nem tartalmaz megfelelő mennyiségű D-vitamint. Ezért lehetséges, hogy a gyerekorvos gyakran ír fel kiegészítést cseppek formájában az anyatejes babáknak. Tápszerek esetén erre nincs szükség, mert azok már eleve D-vitaminnal dúsítottak.

 

A véralvadásért

A K-vitamint a bélbaktériumok termelik, és azért fontos, mert a vér alvadását segíti elő. Az újszülötteknek rendszerint K-vitamin hiányuk van, ezért a születéskor és az azt követő harmadik napon automatikusan kapnak egy adag K-vitamint a kórházban. Ha kizárólag anyatejjel táplálod kisbabádat, akkor a hozzátáplálás megkezdéséig rendszeresen kell neki K-vitamint adnod.

A szilárd táplálékok bevezetésével viszont egyszerűbb lesz a dolgod: majdnem minden zöld színű zöldség, különösen a spenót, a káposzta, de a hal és a máj is tartalmaz K-vitamint, így a hiány megoldásához csak ezeket kell beillesztened idővel a baba étrendjébe.

 

Nóri, a három éves Adél, és a nyolc hónapos Zsiga anyukája:
"Két kicsi gyerek mellett sokszor azt sem tudom, hol áll a fejem… ezért hogy biztos lehessek abban, hogy a gyerekek megkapják a vitaminadagjukat – különösen D-vitaminból, K-vitaminból és fluorból –, a hűtőre tettem egy listát azokról az ételekről, amelyek tartalmazzák ezeket. Így garantáltan benne lesznek majd az általam főzött ételekben!”

 

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről