Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Cikk megosztása
X

Megfelelő fehérjék a baba számára

(0 értékelés)

Amíg a babád csak anyatejet eszik, nem kell számolgatnod a fehérjéket – a hozzátáplálás után viszont nem árt résen lenni. Nézzük, mire kell figyelned!

2016/08/30

Köztudott, hogy a babák fejlődéséhez a legfontosabb tápanyagot a fehérjék adják. Eleinte persze nem kell sokat foglalkoznod a fehérjekérdéssel, mivel az anyatej tökéletes mennyiségben és minőségben biztosítja a babádnak a fehérjéket – a hozzátáplálás megkezdésével viszont érdemes tisztába kerülni azzal, milyen fehérjeforrások kerülhetnek a baba tányérjára.

Fehérjék féléves korig

Fehérjeszempontból ez a legegyszerűbb időszak: az anyatejes táplálással máris kipipáltad az összes tápanyagkérdést. A babának adott napi kb. 8 dl-1,2 l anyatej 8-12 g fehérjét tartalmaz, és tökéletesen biztosítja a megfelelő fejlődést.

Ha valamiért nem tudod a babádat megfelelő mértékben szoptatni, nem kell aggódnod, mert a tápszer ugyanilyen jó fehérjeforrás. Csak annyit kell megjegyezned, hogy tehéntejet vagy más állati eredetű tejet nem szabad adnod a babádnak 1 éves kor alatt, mert az emésztőrendszere még nem bír el az ezekben található fehérjékkel.

 

Fehérjék a második félévben

A hatodik hónap környékén megkezdheted a hozzátáplálást. Ez azt jelenti, hogy a baba először találkozik szilárd ételekkel – így az anyatej mellett a menüben megjelennek a zöldségekből és gabonákból származó növényi fehérjék, valamint 8-9 hónapos kortól a húsból, halból, tojásból pedig az állati fehérjék.

Fontos tudnod, hogy a különféle fehérjetípusokat a baba szervezete más-más mértékben hasznosítja: a hüvelyesekben például nagy mennyiségű fehérje van, viszont ezek a növényi rostok között helyezkednek el, és sokkal kevésbé hasznosulnak, mint a húsok 20 %-os fehérjetartalma, amely teljes egészében tápanyagként szívódik fel. Ezért rendkívül fontos, hogy a baba kellő mennyiségben fogyasszon húst, főétkezésenként 10-20 g-ot.

 

Nézzük, milyen húsokat adhatsz a babának:

Csirkehús: az első húsféle, amivel a babád találkozik – könnyen emészthető, nem zsíros.
Pulykahús: szintén fehér hús, de még kevesebb a zsírtartalma, mint a csirkehúsnak.
Marhahús: vörös hús, amely kiváló vasforrás és B vitaminokban gazdag – 12 hónapos kor körül add először a babának, pépesítve.

Sertéshús: zsírosabb húsféle, amely szintén sok B-vitamint és vasat tartalmaz – válaszd a soványabb részeket a baba ételeihez.
Hal: tökéletes telítetlenzsírsav-forrás, amely segíti az agy és az idegrendszer fejlődését.

Májak: az egyik legjobb vasforrás, amely zsírban oldódó vitaminokat (A-, D-, E-, K-vitaminok) is tartalmaz. Hetente egyszer adj májat pépesítve a babának, a hússal megegyező mennyiségben!

 

Tejtermékek

A tejtermékek, hasonlóan a húsokhoz, állati eredetű fehérjét biztosítanak a szervezet számára, ráadásul kalciumot, B2-vitamint, B12-vitamint, valamint növényi fehérjéket tartalmaznak – ám ahogy írtuk, a tehéntejfehérje megemésztése túl nagy feladatot jelent a babád fejlődő emésztőrendszerének. Ezért csak 10-12 hónapos kortól kezdd el adni neki a tejtermékeket, először még csak kefirt, joghurtot (50-80 g-ot), túrót (30 g-ot) és kis darabka sajtot.

A második félév vége felé közeledve tehát ott tartotok, hogy ha naponta egyszer adsz a babádnak joghurtot és kétszer húst, akkor összesen még mindig csak 7,1 g fehérjét fogyasztott a 11-12 g-os ajánlott mennyiséghez képest. Ezért van szükség arra, hogy a babát lehetőleg 1 éves koráig szoptasd! Ebben a korban ugyanis még mindig az anyatej (hiányában a tápszer) biztosítja a baba fehérjeigényének legalább az egyharmadát.

 

Az ajánlott fehérjemennyiség betartása fontos

Az édesanyák a legjobbat akarják a babának, ezért előfordul, hogy tisztán jó szándékból úgy gondolják, ha a fehérje jó, kapjon minél többet belőle a baba… de fontos tisztában lenned azzal, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás bajt okozhat: a baba túlságosan gyorsan növekszik, és később elhízással, valamint allergiával küzdhet. 

Ezért 9-12 hónapos korban érdemes korlátozni az állati fehérjefogyasztást a következő napi mennyiségekre:

  • anyatej: 5-8 dl
  • tápszer: 5-8 dl
  • húsok: 10-20 g
  • kefir, joghurt: 50-80 ml
  • tehéntúró: 30 g
  • sajt: 10-15 g.

 

Fehérjék a fejlődés szolgálatában

Mostanra már tökéletesen tisztában vagy azzal, hogy a fehérje minősége és mennyisége a baba növekedésének kulcsa. A vitaminokat, ásványi anyagokat, szénhidrátokat és zsírokat tartalmazó kiegyensúlyozott étrend mellett a fehérje biztosítja, hogy a baba megkapja az egészséges fejlődéshez szükséges összes tápanyagot – ez pedig erős szervezetet, megfelelő anyagcserét és stabil immunrendszert eredményez.

Azaz éppen azt, amit minden édesanya szeretne a babájának: tökéletes egészséget.

 

Forrás: Magyar Gyermekorvosok Társasága (MGYT) hírlevele

 

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről

0 értékelés