Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

Cink és A-vitamin

 

Tudtad, hogy a babád természetes védekezőképességét az elfogyasztott ételekkel is erősítheted?

2016/09/26 14:35

A vas és a C-vitamin szerepével nagyon sokan vannak tisztában, de azt kevesen tudják, hogy a szervezetnek van még két hasonlóan fontos védelmezője, a cink és az A-vitamin. Ismerkedjünk most meg ezzel a két testőrrel!

Cink – a nélkülözhetetlen

Tudtad, hogy ez a nyomelem az immunrendszer egyik alappillére? Bizony, sőt nélkülözhetetlen a test számára – közvetlenül hat a különféle immunsejtekre, alkotórésze az inzulinnak, és aktívan részt vesz a baba természetes védekezőképességének megfelelő fejlődésében.

A cink, annak ellenére, hogy csak mintegy 2-3 grammnyi mennyiségben van jelen az emberi szervezetben –főleg a haj, a szem, és a fiú nemi szervek, valamint a máj, a vesék, az izmok és a bőr tartalmazzák – meghatározó fontosságú. Cink hiányában a gyerekeknél törpenövés, a herék elsorvadása jelentkezik, az immunrendszer pedig meggyengül. Ám nem kell aggódnod a cinkhiány miatt, hiszen a megfelelő étrenddel a babád játszva fogyaszthatja el a szükséges mennyiséget!

Milyen ételek tartalmaznak cinket?

A cinket legnagyobb mennyiségben a húsok, a máj, a hüvelyesek és a tojás tartalmazza.

A gyerekek napi cinkszükséglete:

  • fél év alatt 3 milligramm
  • 7 hónap és 3 év között 5 milligramm
  • 4 és 6 év között 6 milligramm.

 

A-vitamin – a sokoldalú testőr

Az A-vitaminnak elvitathatatlan szerepe van a sejtek megfelelő működésében, az embrionális fejlődésben, a sejtek növekedésében és differenciálódásában is. Mindemellett az A-vitamin egy olyan antioxidáns, mely támogatja a baba immunrendszerét, illetve megőrzi a test szöveteinek épségét.

Az A-vitamint retinolnak is szokták nevezni, mert a szem ideghártyájának (retina) megfelelő működéséhez, a jó látáshoz létfontosságú.

A zsírban oldódó vitaminok közé sorolhatjuk. A baba szervezetébe kész vitaminként vagy elővitaminként (béta-karotinként) is bekerülhet – a béta-karotin két A-vitamin molekulából áll, és csak a bélben alakul át A-vitaminná.

Miért fontos a babának?

  • Támogatja a növekedést, mivel hozzájárul a sejtek megújulásához.
  • Immunerősítőként segít a szervezetnek a fertőzések elleni harcban.
  •  Növeli a fehérvérsejtek számát és aktivitását.
  • Antioxidánsként működik, mivel megvédi a sejteket határoló sejtmembránokat a szabad gyökök támadásaival szemben.
  • Hozzájárul a látás erősítéséhez, és javítja a szem alkalmazkodását a sötéthez.
  • Segíti a hámszövetek épségének megőrzését, így nélkülözhetetlen az egészséges és szép bőrhöz.

 

Az A-vitamin forrásai

Kész vitaminként megtalálható a belsőségekben (máj, szív, vese), a halakban, a tojássárgájában, a tejben és tejtermékekben, valamint a főzelékekben. Béta-karotinként pedig a sárga, narancssárga, vörös és sötétzöld zöldségek és gyümölcsök tartalmazzák (pl. sárgabarack, édesburgonya, mangó, sárgarépa, pirospaprika, spenót, tök, zeller).

Az A-vitamin hiánya a következő gondokat okozhatja: növekedési zavarok, farkasvakság, a szem szaruhártyájának kiszáradása, megrepedése, a bőr és egyéb hámrétegek elváltozásai, berepedése, megvastagodása. 

A gyerekek napi A-vitamin szükséglete:

  • fél év alatt 420 mikrogramm
  • 7 hónap és 3 év között 400 mikrogramm
  • 4 és 6 év között 500 mikrogramm.

 

Érdemes tehát gondoskodni a cink és az A-vitamin beviteléről, mert fontosságuk megkérdőjelezhetetlen a baba egészséges fejlődésében – ha szükséges, a további tudnivalókról kérd ki a gyerekorvos tanácsait!

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről