Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X

Az ellenálló-képesség nagyágyúi

 

A fertőzések elleni védelemhez erős immunrendszerre van szükség – tudod, hogy melyik az a két tápanyag, ami biztosan segíti a szervezetünket a betegségek elleni harcban?

2016/09/26 15:00

Vas – az ellenállás eleme

Várandósságod során a babád alaposan feltankol vasból, tartalékai azonban a születése utáni negyedik hónapban csökkenni kezdenek, a hatodik hónap végére pedig teljesen ki is merülnek. A hiányt ezért mindenképpen pótolni kell!

De miért is olyan fontos a babának a vas?

A válasz egyetlen szó: ellenálló-képesség.  Ez a nagyon értékes ásványi anyag ugyanis központi szerepet játszik az immunrendszer működésében, így az egészség megőrzésében. A vas emellett elengedhetetlen a vérben történő oxigén szállításáért felelős hemoglobin termeléséhez is.

A vashiány még egy felnőttet is erősen megvisel, ám egy fejlődő szervezet esetében sokkal komolyabb gondok okozója lehet. Alacsony vasszintnél az oxigén nem tud eljutni a sejtekhez, ami fejlődési rendellenességekhez vezethet. Ezeknek a problémáknak nagy része ráadásul csak jóval később derül ki, nehezebben orvosolható problémákat okozva.

Az anyatejes vagy tápszeres táplálás mellett nem kell foglalkoznod a vaskérdéssel, hiszen a baba ekkor még hozzájut a szükséges vasmennyiséghez. Ám amint elkezded a hozzátáplálást, nagyon fontos a baba étrendjét úgy kialakítanod, hogy még véletlenül se maradjanak ki a vastartalmú ételek!

 

Vastartalmú ételek

Szinte mindenki tudja, melyik az a három élelmiszer, amely a legtöbb vasat tartalmazza - a sóska, spenót és a máj. De gondoltad volna, hogy a spenótból bármennyit is eszünk, ebből az értékes tápanyagból csak nagyon kevés hasznosul a szervezetünkben?

De mi lehet a magyarázat? A növényi eredetű ételekben a vas olyan formában van jelen, hogy nagy része képtelen hasznosulni a szervezetben. Az igazán értékes vasforrásokból viszont a vas közvetlenül, majdnem teljes mértékben felszívódik: 

  • belsőségek
  • hal
  • csirkehús
  • marhahús
  • a babák számára készített gabonakészítmények és pépek.

 

Fontos! A vas akkor tud igazán hatékonyan felszívódni a szervezetünkben, ha vele együtt C-vitamint is fogyasztunk!

 

C-vitamin

C-vitamin jelenlétére mindenképpen szükségünk van, többek között a vas felszívódása, hasznosulása miatt is. Ezért tervezd meg úgy a baba táplálását, hogy a vastartalmú ételekkel együtt C-vitaminban gazdag ételekkel is kínáld őt!

Amit tehát fontos megjegyezned: a C-vitamin segíti a vas felszívódását, így együtt vesznek részt aktívan a baba fertőzések elleni védelmében.

A hozzátáplálás során babád a következő ételekből tudja beszerezni a szükséges C-vitamint:

  • paprika
  • ribizli
  • narancs
  • petrezselyem
  • citrom
  • nyers kelkáposzta
  • őszibarack
  • brokkoli

 

Reméljük, ez az összefoglaló hasznos volt a vas és C-vitamin összefüggésének megértéséhez, és most már semmi akadálya sem lesz annak, hogy a babád immunrendszere és ellenálló-képessége alapján valódi vasgyúróvá váljon – a te legnagyobb büszkeségedre!

Tovább

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni, egy élethosszig tartó utazás! Segítünk megtenni az első lépéseket, felkészülni és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra!

  • Többet megtudhatsz a baba táplálkozásáról
  • Használhatod interaktív eszközeink
  • Kérdéseidre akár több választ is kaphatsz
  • Időben értesülszhetsz különleges ajánlatainkról

Kezdd el!

Kapcsolódó tartalom
Vélemények a cikkről