Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
Megfelelő fehérjék a baba számára

Megfelelő fehérjék a baba számára

Amíg a babád csak anyatejet eszik, nem kell számolgatnod a fehérjéket – a hozzátáplálás után viszont nem árt résen lenni. Nézzük, mire kell figyelned!

2020/04/15 10:57

Köztudott, hogy a babák fejlődéséhez a legfontosabb tápanyag a fehérje. Eleinte persze nem kell sokat foglalkoznod a fehérjekérdéssel, mivel az anyatej tökéletes mennyiségben és minőségben biztosítja babádnak a fehérjéket – a hozzátáplálás megkezdésével viszont érdemes tisztába kerülni azzal, milyen fehérjeforrások kerülhetnek a baba tányérjára.

Megfelelő fehérjék a baba számára - Mire kell figyelned?

 

Fehérjék féléves korig

Az anyatejes táplálással máris kipipáltad az összes tápanyagkérdést, fehérjeszempontból is ez a legegyszerűbb időszak. A babának adott napi kb. 8 dl-1,2 l anyatej 8-12 g fehérjét tartalmaz, és tökéletesen biztosítja a megfelelő fejlődést.

Ha valamiért nem tudod a babádat a kívánt mértékben szoptatni, nem kell aggódnod, mert a tápszer is megfelelő fehérjeforrás. Csak annyit kell megjegyezned, hogy tehéntejet vagy más állat tejét nem javasolt adnod a babádnak 1 éves kor alatt, mert az emésztőrendszere még nem bír el az ezekben található fehérjékkel.

 

Fehérjék a második félévben

A hatodik hónap környékén megkezdheted a hozzátáplálást. Ez azt jelenti, hogy a baba először találkozik szilárd ételekkel – így az anyatej mellett a menüben megjelennek a zöldségekből és gabonákból származó növényi fehérjék, valamint 8-9 hónapos kortól a húsból, halból, tojásból pedig az állati fehérjék.

Fontos tudnod, hogy a különféle fehérjetípusokat a baba szervezete más-más mértékben hasznosítja: a hüvelyesekben például nagy mennyiségű fehérje van, viszont ezek a növényi rostok között helyezkednek el, és sokkal kevésbé hasznosulnak, mint a húsok fehérjetartalma esetén. Ezért rendkívül fontos, hogy a baba kellő mennyiségben fogyasszon húst, főétkezésenként 10-20 g-ot.

 

Nézzük, milyen húsokat adhatsz a babának:

Csirkehús: az első húsféle, amivel a babád találkozik – könnyen emészthető, nem zsíros.
Pulykahús: szintén fehér hús, de még kevesebb a zsírtartalma, mint a csirkehúsnak.
Marhahús: vörös hús, amely kiváló vasforrás és B vitaminokban gazdag – 12 hónapos kor körül add először a babának, pépesítve.

Sertéshús: zsírosabb húsféle, amely szintén sok B-vitamint és vasat tartalmaz – válaszd a soványabb részeket a baba ételeihez.
Hal: tökéletes telítetlenzsírsav-forrás, amely segíti az agy és az idegrendszer fejlődését.

Májak: az egyik legjobb vasforrás, amely zsírban oldódó vitaminokat (A-, D-, E-, K-vitaminok) is tartalmaz. Hetente egyszer adj májat pépesítve a babának, a hússal megegyező mennyiségben!

 

Tejtermékek

A tejtermékek, hasonlóan a húsokhoz, állati eredetű fehérjét biztosítanak a szervezet számára, ráadásul kalciumot, B6 és B12-vitamint is tartalmaznak – ám ahogy írtuk, a tehéntejfehérje megemésztése túl nagy feladatot jelent a babád fejlődő emésztőrendszerének. Ezért csak 10-12 hónapos kortól kezdd el adni neki a tejtermékeket, először még csak kefirt, joghurtot (50-80 g-ot), túrót (30 g-ot) és kis darabka sajtot.

A második félév vége felé közeledve tehát ott tartotok, hogy ha naponta egyszer adsz a babádnak joghurtot és kétszer húst, akkor összesen még mindig csak 7,1 g fehérjét fogyasztott a 11-12 g-os ajánlott mennyiséghez képest. Ezért van szükség arra, hogy a babát lehetőleg 1 éves koráig szoptasd! Ebben a korban ugyanis még mindig az anyatej (hiányában a tápszer) biztosítja a baba fehérjeigényének legalább az egyharmadát.

 

Az ajánlott fehérjemennyiség betartása fontos

Az édesanyák a legjobbat akarják a babának, ezért előfordul, hogy tisztán jó szándékból úgy gondolják, ha a fehérje jó, kapjon minél többet belőle a baba… de fontos tisztában lenned azzal, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás bajt okozhat: a baba túlságosan gyorsan növekszik, és később elhízással, valamint allergiával küzdhet. 

Ezért 9-12 hónapos korban érdemes korlátozni az állati fehérjefogyasztást a következő napi mennyiségekre:

  • anyatej vagy tápszer: 5-8 dl
  • húsok: 10-20 g
  • kefir, joghurt: 50-80 ml
  • tehéntúró: 30 g
  • sajt: 10-15 g.

 

Fehérjék a fejlődés szolgálatában

Mostanra már tökéletesen tisztában vagy azzal, hogy a fehérje minősége és mennyisége a baba növekedésének kulcsa. A vitaminokat, ásványi anyagokat, szénhidrátokat és zsírokat tartalmazó kiegyensúlyozott étrend mellett a fehérje biztosítja, hogy a baba megkapja az egészséges fejlődéshez szükséges összes tápanyagot – ez pedig erős szervezetet, megfelelő anyagcserét és stabil immunrendszert eredményez.

Azaz éppen azt, amit minden édesanya szeretne a babájának: tökéletes egészséget.

 

FONTOS: A babák számára az anyatej a legjobb táplálási mód, ezért a szoptatást a lehető leghosszabb ideig kell folytatni. Mielőtt csecsemőtápszert kezdenél használni, konzultálj a gyermekorvosoddal!

 

Forrás: Magyar Gyermekorvosok Társasága (MGYT) hírlevele

 

Tovább

Kapcsolódó tartalom

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorLetölthető anyagokkal várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Iratkozz fel személyre szabott elektronikus hírleveleinkre
Az anyukák értékelése0/5
avatar
Keresés

Nem találod, amit keresel?
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.

Úgy tűnik, már regisztrált felhasználó vagy

Jelentkezz be, hogy élvezhesd a Nestlé Baba Közösség tagjainak szóló előnyöket! Kattints ide a bejelentkezéshez!