Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
Vitaminok és ásványi sók

Vitaminok és ásványi sók

Babavárás idején a vitaminok és az ásványi sók kulcsfontosságú szerepet kapnak. Nézzük, melyek közül azok, amelyekre most leginkább szükséged van!

2020/08/30 12:15

Biztosan nem mondunk neked újat azzal, hogy a vitaminok és ásványi sók a hétköznapokban is fontosak, de most, hogy babavárás az életed része lett, egyenesen nélkülözhetetlenné váltak.

  • Fontosak már akkor is, amikor még csak készülsz a várandósságra, hiszen ideális állapot úgy teherbe esni, hogy feltöltötted a tested vitaminkészleteit – a babád így a fogantatás pillanatától optimális környezetbe kerül.
  • Ezután, a terhességed első három hónapjában is kulcsfontosságú a megfelelő vitamin- és ásványisó-ellátás, hiszen a baba létfontosságú szervei ebben az időszakban fejlődnek ki.
  • Végül a terhesség vége felé is gondolnod kell arra, hogy ellásd magad a szükséges vitaminokkal, hiszen a szervezeted mostanra gőzerővel koncentrál a baba ellátására, és most már kettőtök egészsége érdekében van szükséged a vitaminok által adott támogatásra.

 

Vitaminok terhesség alatt - mit és mennyit fogyasszunk?

 

  • Az A-vitamin fontos szerepet játszik a sejtek funkcióinak ellátásában, a látásban, a bőr és a nyálkahártya épségének megőrzésében és az immunrendszer működésében.

Megtalálható: a tejben, vajban, tojásban, a halakban; béta-karotin formájában a spenótban, paradicsomban, sárgarépában, sárgabarackban és a mangóban.

  • A B vitaminok csoportja hozzájárul az anyagcsere és az idegrendszer megfelelő működéséhez.

Megtalálható: a teljes kiőrlésű gabonákban, zöldségekben, húsokban, halakban, tejtermékekben és a tojásban.

A B vitaminok között is a legfontosabb a B9, más néven a folsav: ez a sejtosztódáshoz szükséges vitamin, ami kulcsszerepet játszik a magzat központi idegrendszerének kialakulásakor. Folsavat tartalmaznak a zöld leveles zöldségfélék (brokkoli, spárga) főzelékfélék (lencse, bab, borsó) és citrusfélék, valamint a mogyoró és teljes kiőrlésű termékek.

Jó tudni: a vegánok (akik nem esznek semmilyen állati eredetű terméket) B12 vitaminhiányban szenvedhetnek. Ez a vitamin a sejtképzéshez nélkülözhetetlen, hiánya befolyásolhatja a gyorsan cserélődő sejtek termelődését, mint pl. a vörösvérsejtekét – így ha vegán életmódot folytatsz, mindenképpen fordulj a vitaminpótlás kapcsán az orvosodhoz vagy egy dietetikushoz!

  • A C-vitamin szerepet játszik a szervezet immunrendszerének erősítésében, megvédi a sejteket és jelentősen hozzájárul a vas felszívódásához.

Megtalálható: zöldségekben, gyümölcsökben, különösen a citrusfélékben és a kiviben. 

  • A K-vitamin fontos szerepet tölt be a véralvadás szempontjából.

Megtalálható: a zöld színű zöldségekben.

  • A D-vitamin a csontok mineralizálódásában (keménnyé és ellenállóvá válás) és a kalcium beépülésében játszik fontos szerepet.

Megtalálható: néhány élelmiszerben (lazac, szardínia, máj, stb.), de napfény hatására a bőr is képes előállítani. Ezért érdemes sokat a szabadban tartózkodnod! Cseppek formájában gyakran írnak fel kiegészítést a terhesség hetedik hónapjában. 

 

Miért fontosak az ásványi sók?

A vas a hemoglobin, azaz a vérben oxigént megkötő fehérje fő alkotóeleme. A terhesség alatt a vér mennyisége megnő, így a szervezetnek az oxigénszállító hemoglobint tartalmazó vörösvértesteket is lényegesen magasabb számban kell előállítania. Ha a vasszint alacsony, vashiány lép fel, aminek a következménye gyengeség- és fáradtségérzet, levertség lehet, a fertőző betegségek iránti fogékonyság pedig megnövekedik.

A terhesség alatti vashiány az elégtelen mértékű vérellátás miatt oxigénhiányhoz is vezet, ezáltal a babára is veszélyes. A vas leginkább vörös húsokban, belsőségekben található meg, de kis mennyiségben bevihető szárított és friss zöldségekkel is.

A kalcium a csontok és a fogak fejlődésében játszik különösen fontos szerepet, de az izmok működéséhez is hozzájárul. Gazdag kalciumforrás a tej és a tejtermékek, ásványvizek, zöldségek (brokkoli, kel, zöldbab), valamint a szardínia.

A jód a pajzsmirigy megfelelő működését biztosítja. Még babatervezés előtt érdemes a pajzsmirigyhormonokat a nőgyógyásszal vagy belgyógyásszal ellenőriztetni, mert terhesség alatt zajló hormonális változások befolyásolhatják a pajzsmirigyhormonok szintjét. Nagyszerű jódforrások a halak, valamint a jódozott só (ez utóbbit mértékkel alkalmazva).

A magnézium a sejtosztódás és csontképződés szempontjából nélkülözhetetlen, hiánya terhességi görcsök kialakulásához vezethet. A magnéziumot viszont igazán kellemes módon tudod pótolni, ugyanis megtalálható az étcsokoládéban, aszalt gyümölcsökben, szárított zöldségekben, banánban stb.

A szelén az immunrendszer működését támogatja. Legjobb forrásai a húsok, halak, a tojás és a teljes kiőrlésű gabonák.

A cink a sejtszaporodás és az immunrendszer megfelelő működésének szempontjából játszik kulcsszerepet, de a szénhidrát-anyagcserét is segíti. A szervezetbe bevihető húsok, halak, tejtermékek, gabonafélék és hüvelyesek fogyasztásával.

 

Ahogy látod, a vitaminoknak és az ásványi sóknak mind-mind megvan a maguk fontos szerepe abban, hogy kisbabád egészséges fejlődését elősegítsék. Ezért fontos, hogy a várandósság miatt megnövekedett vitaminszükségletedet mindenképpen kielégítsd: vagy az étrended tudatos, célzott átalakításával vagy vitaminpótlással – ezzel kapcsolatban a nőgyógyászod fog tudni segíteni neked.

Tovább

Kapcsolódó tartalom

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorLetölthető anyagokkal várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Iratkozz fel személyre szabott elektronikus hírleveleinkre
Az anyukák értékelése0/5
avatar
Keresés

Nem találod, amit keresel?
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.

Úgy tűnik, már regisztrált felhasználó vagy

Jelentkezz be, hogy élvezhesd a Nestlé Baba Közösség tagjainak szóló előnyöket! Kattints ide a bejelentkezéshez!