Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cikk megosztása
X
terhessegi-hizas-hany-kg

Hány kilót hízhatok a terhesség alatt?

Örök kérdés a terhesség kapcsán: túl kevés vagy túl sok? Fehéren-feketén a terhességi hízás témaköréről: testtömegindex, étkezés és életmód várandósan.

2020/08/12 15:47

Közelítsük meg máshonnan a kérdést: a terhesség alatti súlygyarapodás nem egyenlő a terhességi hízással.

 

Jó néhány kiló pluszt jelent csak maga az a tény, hogy egy kisbabát hordasz a szíved alatt, ezért az lenne az aggasztó, ha a súlyod nem változna. Persze a másállapot nem jelenti azt, hogy a kilók számolatlanul kúszhatnak fel rád – nézzük, mekkora hozzávetőlegesen az a terhességi súlygyarapodás, ami teljesen egészséges mértékűnek számít.

 

Létezik ideális súlygyarapodás?

Röviden: nem. Ezért is használtuk fent a „hozzávetőlegesen” szót, hiszen minden nő egyedi és így minden terhesség is az. Nagy általánosságban viszont elmondhatjuk, hogy a 11-13 kg súlygyarapodás egészséges mértékűnek számít, mert ez a következőkből áll össze:

  • a baba súlya (átlagban 3 kg)
  • vízvisszatartás, a méh és a mellek súlygyarapodása (2,5 kg)
  • magzatvíz (1,5kg)
  • a vér mennyiségének növekedése (1,5kg)
  • méhlepény (0,5kg)

Mindez összesen 9 kg. Ehhez az orvosok szerint hozzá kell adni 2-4 kg zsírtartalékot, mely a terhesség kezdetekor szükséges a méhben a baba táplálásához, majd később a szoptatáshoz.

Fontos! Mindez nem azt jelenti, hogy mindenkinek ez a megfelelő mértékű súlygyarapodás. A terhesség előtti testsúlyodtól függően az orvosod tanácsolhatja, hogy csökkentsd (ha túlsúlyos vagy), vagy növeld (ha túl sovány vagy) a táplálék mennyiségét. Az ajánlott súlygyarapodás tehát mindig attól függ, milyen tartalékai voltak az anyának a terhesség előtt.

Ha továbbolvasol, megtudod, számodra pontosan mi az ideális mennyiség!

 

Maximum mennyi lehet a súlygyarapodásom?

Ennek megállapításakor az orvos a testtömegindexedet (angolul body mass index, rövidítve BMI), illetve olyan egyéb tényezőket vesz figyelembe, mint az étrended, az az egészségi állapotod vagy az életmódod. A testtömegindex nem más, mint egy statisztikai mérőszám, mely a testmagasságot veti össze a test tömegével. Kiszámítani tehát úgy lehet, ha a kilogrammban megadott testtömeget elosztod a méterben mért testmagasság négyzetével. 

Például ha a terhesség előtt 55kg voltál és 1,62m magas vagy, így kell számolnod:  

 55 : (1,62 x 1,62)= 21, azaz a testtömegindexed 21.

 

Javasolt súlygyarapodás a testtömegindex alapján:

  • A normál testtömegindex 20 és 25 között mozog. Ha tiéd is ebbe a tartományba esik, akkor az orvosod valószínűleg 11,5- 15 kg súlygyarapodást fog javasolni.
  • Ha a testtömegindexed 20 alatt van, akkor hízhatsz akár 16-17kg-ot is.
  • Amennyiben a testtömegindexed 25-tel egyenlő vagy ennél nagyobb, az orvosod azt fogja tanácsolni, hogy a súlyod csak 7-10 kg-mal emelkedjen.
  • A testtömegindexed nagyobb vagy egyenlő 30-cal? Akkor számodra a legfeljebb 6-7kg mértékű súlygyarapodás ajánlott.

 

Ha túl sok vagy túl kevés

Milyen veszélyei vannak a túlzott súlygyarapodásnak a terhesség alatt?

Ez elsősorban a kismamák számára kockázatos, hiszen kialakulhat a terhességi cukorbetegség, a terhességi magas vérnyomás vagy a terhességi visszérgyulladás. Emellett a baba is túl nagyra nőhet, mely megnehezíti a szülést.

Normális-e némi súlyveszteség az első trimeszterben?

Ha te is azok közé tartozol, akik a terhesség elején rosszulléttel, émelygéssel küzdenek, előfordulhat, hogy kis mértékben csökken a súlyod. Ez sokakkal megesik, de ne aggódj, ebben az időszakban a babádnak még csak kevés energiára van szüksége.

Lehet diétázni terhesség alatt?

Ez semmiképpen sem tanácsos! A súlygyarapodás ellenőrzése elengedhetetlen a terhesség alatt annak érdekében, hogy ne hízzál túl sokat, ugyanakkor a fogyás kimondottan káros lehet. Kockáztathatod a hiánybetegségek kialakulását és megfoszthatod babádat a fejlődéséhez nélkülözhetetlen tápanyagoktól. Hidd el, a változások nem visszafordíthatatlanok, de ez most nem a fogyókúra ideje!

 

Hogyan oldjam meg, hogy ne hízzak túl sokat?

Ne felejts el változatosan és kiegyensúlyozottan étkezni, hogy megfelelő mennyiségben ellásd a tested fehérjével és szénhidráttal, valamint zsírral. A kalóriaigényed egy kicsivel magasabb lesz a terhesség alatt, de kerülnöd kell a napközbeni nassolást. Ne fogyassz üres kalóriákat! Egyél többször keveset, étkezz napi ötször, azaz iktasd be a napi három fő étkezés közé a tízórait és az uzsonnát. Egyél meg például 1 pohár félzsíros tejet, vagy 1 alacsony cukortartalmú tejterméket, vagy 1 adag sajtot+ 1 adag kenyeret, vagy müzlit, vagy 2 db kekszet és 1 db gyümölcsöt.

És mindezek felett ne felejtsd el a mozgást sem – sétálj egy nagyot az erdőben vagy végezz kímélő gyakorlatokat. A terhesség nem betegség, sőt, életed egyik legszebb időszaka, amire mindig emlékezni fogsz - éld meg teljességében!

 
 

Tovább

Kapcsolódó tartalom

Legyél Te is a Nestlé Baba közösségének tagja!

Szülőnek lenni egy élethosszig tartó utazás. Segítünk felkészülni, megtenni az első lépéseket és minél gondtalanabbá varázsolni ezt számodra.

  • babataplalasTudj meg többet a kicsik táplálásáról
  • nestlebaba-kalkulatorLetölthető anyagokkal várunk
  • nestle-fogyasztoi-szolgalatVálaszt kaphatsz kérdéseidre
  • Iratkozz fel személyre szabott elektronikus hírleveleinkre
Az anyukák értékelése5/5
avatar
avatar

Hasznos

A cikk számszerűen mutatja be a hízáshoz kapcsolódó értékeket, ez nagyon hasznos

Keresés

Nem találod, amit keresel?
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.

Úgy tűnik, már regisztrált felhasználó vagy

Jelentkezz be, hogy élvezhesd a Nestlé Baba Közösség tagjainak szóló előnyöket! Kattints ide a bejelentkezéshez!